Välgörenhetskidslopp för typ 1 diabetes i Tandsbyn, Jämtland -skulle jag fixa en mara under 4 timmar?


” Kör 4 timmar skidor – startavgiften  på 150 kr går oavkortat till forskning för typ 1 diabetes ” 
Åhhh vad lockande det lät- jag ska inte köra Vasaloppet  i år och har inte varit i Bruksvallarna heller. Jag skrev till Joanna i Östersund som delat inlägget; jag kommer upp. 
Impulsiv som jag är flög jag 100 mil i fredags kväll- Joanna som jag aldrig träffat men erbjudit mig övernattning- hämtade mig på Östersunds flygplats. 

Loppet var en varvbana, ordnat av Tandsbyn  If med Tord och Daniel Ivarsson  vars dotter har typ 1. Varvet var 2.7 km och jag hade laddat upp med sportdryck  i dunk för att köra a la Stig Mattsson/ Peter  Adolfsson konceptet  med jämnt och högt flöde av kolhydrater. Blodsockret började på 7, 2 och steg till 13 som högst för att gå i mål på 9. 17 varv blev det och jag nådde mitt mål- jag ville köra minst en mara, 42 km och hann få ihop 44. 

Fantastiskt  roligt och så kul att göra saker som detta TACK VARE ATT jag har typ 1 diabetes! Daniel med familj  hade tagit med sig valla  åt mig och Daniel  hejade på mig varje varv [ när han varvade mig…😄].

Jättekul  att få träffa Joanna i verkligheten  som jag kom i kontakt med via hennes blogg i fjol. 

Dessutom  hälsade jag på min väninna Åsa från grundskolan som jag inte träffat på 10 år! Vi åkte mer skidor i morse  och sen långfärdsskridskor  som jag gjorde sist 2002 i Stockholm.  Magiskt!

Blodsockret  då? Kroppen- med tanke på att jag bara kört 5 rullskidspass  i höst? 

Jo , under loppet låg jag ok, lite högt i ett par timmar ( 10-13) men efter loppet fick jag ” vasaloppseffekt”  dvs jag kunde äta mackor, stor älgstek och en himla massa glass och skumtomtar hela kvällen! Tack vare mina bodypump-pass så var jag stark nog att staka och orka med två pass idag, men nu är kroppen sliten. Det kommer bli lätta vikter på gymmet  i morgon! 

Men men- WOW vilket kul helg jag haft!

Lämna en kommentar